Friday, September 9, 2011

Rahsia Cemerlang...Foolish's Style...

Ok, pagi ni aku berminat nak kongsikan rahsia kejayaan aku. Aku dah malas nak tulis pasal Anonymous buat masa sekarang. Buat aku sakit hati . So, apa rahsia aku??
1. Always minat what you learn.
Bagi aku, aku paling minat subjek Sejarah. Mungkin sebab kebanyakan cikgu yang ajar aku adalah orang lama jadi mereka akan bercerita macam-macam pasal sejarah dulu. Tu yang aku minat tu.
2. Read.
Selalulah membaca agar dapat meningkatkan prestasi dalam penulisan kreatif. Tak perlu baca buku-buku tebal macam novel melayu atau orang putih. Kreatifkan bahan membaca tu. Contohnya, penguasaan aku dalam BI disebabkan aku membaca komik Inggeris secara online. hehe..
3. Don't pressure yourself by making a study schedule.
Kalau korang orang macam aku yang malas nak ikut jadual, tak payah buat la. Korang fokus kat subjek yang korang lemah je.
4. You must have good analyze skills.
Otak kena tajam. Masa jawab soalan, perhatikan soalan baik-baik. Kadang-kadang jawapan ada di situ...
5. Memorize.
Aku pun tak suka hafal sebenarnya, tapi memang wajib hafal kalau nak berjaya. Jadi, baca banyak kali dn highlight keyword yang penting sahaja.
6. This should be first actually...Always have good relationship with Allah, parents, friends, and your loved one...although I missed the last one...
Ok, that should conclude it...

No comments:

Post a Comment